Friday 25 July 2014

‘Een lijk uit de kast’

OEGSTGEEST – ‘Het zal nooit meer op deze manier gebeuren’. Naar aanleiding van deze opmerking van wethouder Marien den Boer (CDA) als reactie op kritiek door de raadsleden greep burgemeester Jan Waaijer in. 
Slechts een paar dagen voor een vergadering kregen de politici een collegemededeling, dat er meer geld in de pot ‘Voorzieningen’ gestopt moet worden. De onderhoudsstaat van een monumentaal schoolgebouw bleek minder goed te zijn, dan tot nu toe was gedacht. Gemeenteraadslid Roelof Kruidhof (PrO) was hier samen met andere partijen niet blij mee: ‘Ik vind het onbevredigend dat ik iedere dag mijn mail moet checken om niet het gevaar te lopen dat ik iets mis. We willen een overzicht van het onderhoud voor alle scholen.’ Fractievoorzitter Eelke van den Ouweelen (Lokaal) deed hier nog een verbaal schepje bovenop: ‘In de raadsmedeling stond een hoog bedrag. Ook lazen we een wijziging met de informatie dat de btw was vergeten. Ik voel me gechanteerd. Dit is een lijk uit de kast.’
Den Boer: ‘Het zal nooit meer op deze manier gebeuren. Dit najaar wordt bekeken hoeveel het onderhoud voor scholen zou moeten zijn.’ Waaijer leek de wethouder echter tegen te spreken, want hij stelde: ‘Het was een noodgreep in het belang van de kinderen. Deze spoedreparaties gebeuren bij voorkeur in de vakanties.’ Raadslid Elfred Bus (D66) vond dit ‘een ongeloofwaardig verhaal. De wethouder zegt dat het nooit meer zal gebeuren, maar de burgemeester praat over de kinderen en wekt de indruk dat het wel weer kan gebeuren.’ Toch stemde een grote meerderheid van de raad er mee in om extra geld te reserveren voor de reparatie van het monumentale schoolgebouw.

No comments:

Post a Comment