Wednesday 30 July 2014

Bloemenkiosk Tanja Blom komt nooit meer terug

JOEP DERKSEN
LISSE – Door de renovatie van ’t Vierkant verdwijnt na tien jaar de karakteristieke bloemenkiosk Tanja Blom. Al die tijd heeft de eigenaresse gestreden voor haar voortbestaan en in 2007 werd ze zelfs in het gelijk gesteld door de Raad van State. Maar op het vernieuwde Vierkant zag de gemeente geen plek voor haar bloemenstal en overeenstemming over een nieuwe plek konden de beide partijen niet bereiken. Zaterdag 26 juli was het voor Blom definitief de laatste werkdag in haar bestaan als zelfstandig onderneemster.
Blom probeert de moed er in te houden en de ene na de andere klant staat ze met een moedige glimlach te woord. ‘Waar moet ik nou naar toe voor mijn wekelijkse bloemetje?’ vraagt een oudere dame en ook de man die iedere twee weken een ruiker komt halen voor op het graf van zijn vrouw is zwaar teleurgesteld. Eigenlijk kan Blom zelf ook niet uitleggen waarom haar zaak moet verdwijnen. ‘De gemeente heeft geen goed alternatief gezocht. Ze wilden me op het Raadhuisplein zetten, omdat daar een  heleboel auto’s langskomen. Dat klopt; die auto’s komen er langs en rijden dan door.’ Een optie aan de Kapelstraat leek Blom wel wat, maar dat bleek niet mogelijk omdat de palen van de kiosk dan tot aan de weg kwamen. Hierdoor zouden mensen – o horror - over de weg  moeten lopen. Ook bleek er niet voldoende ruimte te zijn voor de kar verderop in de Kanaalstraat. En een plek bij de Hema zat er ook niet in, omdat ze dan te dicht bij een bloemenzaak zou komen te staan.’ Oneerlijk vindt Blom het: ‘Want bij mijn bloemenkiosk hebben ze wel een bloemenwinkel laten komen. Eigenlijk wilde de gemeente gewoon van me af.’
Tien jaren lang stond Blom twee keer per week op ’t Vierkant met haar bloemenkiosk. ‘Met elke klant maak je een praatje terwijl je de bloemen klaar maakt. Je vraagt hoe het is en bent voor veel oudere mensen een sociaal werker; ze vinden het fijn om met iemand te praten.’ Haar ogen worden rood. ‘Ik voel me belazerd door de gemeente en had van hen meer steun verwacht. Ik had graag de bloemenkiosk overgedragen aan mijn dochter.’ Op dat moment kan Blom zich niet meer inhouden en ze begint te huilen. Haar moeder Anne Warmerdam, die regelmatig in de zaak helpt, komt  snel naar haar dochter en geeft haar een warme troostknuffel. ‘Iedere vroege ochtend was Tanja bezig met haar bedrijf en nu krijgt ze een draai om haar oren’, zo stelt Warmerdam. ‘Het is definitief; bloemenkiosk Tanja Blom komt niet meer terug.’

No comments:

Post a Comment