Monday 28 July 2014

‘Een goed bommetje maken is een stukje natuurwetenschap’

JOEP DERKSEN
LISSE – ‘Ik wil Nederlands Kampioen worden!’ Eigenlijk is het NK Bommetje dé mogelijkheid om eeuwige roem te vergaren en onsterfelijk te worden en de analen van de Nederlandse geschiedenis te behalen. Voor deze nationale strijd hoeven de ‘atleten’ niet jarenlang te trainen; één geweldige waterhoos omhoog is voldoende om de nummer één van het jaar te worden. Maar om op het Nederlands Kampioenschap in Almere te mogen schitteren, moet eerst nog een voorronde doorgeworsteld worden. Zondag 20 juli 2014 vond die voorronde plaats in zwembad De Lis. `
De vijftien deelnemers werden op leeftijd ingedeeld: tot en met 9 jaar, 10 tot 12 jaar, 13 tot 15 jaar en 16 jaar en ouder. De dertienjarige Lisanne had het gemakkelijk; als enigste deelneemster in haar categorie was zij al verzekerd van deelname op het moment dat ze vanaf de duikplank in het water sprong. Voor de tweelingbroers Chris en Sven (10) was het nog wel spannend. Chris doet al voor de derde keer mee: ‘Vorig jaar was ik tweede en dit jaar wil ik winnen.’ Zijn broer versloeg hem namelijk en uiteraard moet dat worden rechtgezet. Maar Sven heeft zijn eigen plannen: ‘Ik heb al drie kwartier ingesprongen; ik wil mijn titel verdedigen.’
De voorronde van het NK Bommetje gaat beginnen en alle deelnemers lopen naar de duikplank om hun hoogste ‘bom’ te scoren. De jongste deelnemertjes deden hun best en daar scoorde de 9-jarige Sven het best met waterdruppels die tot 3,50 meter hoog gingen. En bij de 10- tot 12-jarigen bleek zijn naamgenoot wéér de lokale titel te pakken. De 12-jarige Sanne won dus niet, maar was vooral tevreden over haar derde en laatste sprong.
Bij de 16-plussers bleken alleen volwassen mannen mee te doen. Één van hen was zelfs helemaal uit Apeldoorn komen rijden om zich te kwalificeren voor het Nationaal Kampioenschap. ‘Ik wil Nederlands kampioen worden! Van kinds af doe ik al bommetje in het zwembad. Vorig jaar werd ik al vijfde, maar dit jaar ben ik speciaal voor deze wedstrijd twintig kilo afgevallen. Hierdoor kan ik mijn knie beter vasthouden en dus beter vallen.’ Een van zijn concurrenten is de Lisser Norbert Wormsbecher. Hij geeft tips voor een goed bommetje: ‘Het is een stukje natuurwetenschap. Je moet een beetje schuin op je onderrug vallen en zoveel mogelijk lucht meenemen. Die luchtbel zorgt nameiljk voor de watermassa. Met de juiste techniek kun je een goede sprong maken en je weet dat die goed is als je onder water een dreun hoort.’ Hij bracht zijn lessen in de praktijk en realiseerde een bommetje van zeven meter; net als zijn concullega’s Edward, Roderick en Anthonie. Zij maken allen nog een kans om Nederlands Kampioen te worden.

No comments:

Post a Comment