Monday 28 July 2014

Over liefde voor altviool, Feyenoord en Jaguar

Honderd dagen interview
JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Het is inmiddels al weer honderd dagen dat het nieuwe college van burgemeester en wethouders actief is voor de gemeente. Veel mensen kennen de wethouders echter alleen maar van foto’s uit de krant. Om de vraag: ‘Wie is de mens achter de wethouder?’ te beantwoorden, praten Jos Roeffen (LO), Wendelien Tönjann (VVD) en Marien den Boer (CDA) over wie ze zijn en wat hen drijft. In dit derde deel doet Marien  den Boer (31) een boekje open over zijn liefde voor muziek, dieren en vliegtuigen.
Den Boer is namelijk een vliegtuigspotter en die passie zat er bij hem al jong in. Zijn vader reisde indertijd heel veel en dus bracht het gezin Den Boer regelmatig een bezoek aan Schiphol. ‘Ik wilde ook piloot worden’, laat de wethouder weten. ‘Maar van die droom ben ik afgeholpen toen ik van Rhodos naar huis in de cockpit mocht zitten en bij de landing aanwezig mocht zijn. Op dat moment realiseerde ik me: ‘Met mijn lengte gaat dat pilootschap het niet worden in de cockpit. Die is namelijk veel te klein voor iemand van 2,05 meter. Wel heb ik een aantal keren vlieglessen gehad en ik hoop ooit mijn vliegbrevet te halen.’
Zijn eerste werkervaring was in restaurant De Houtkamp in Leiderdorp en daar deed Den Boer de afwas, bediening of stond in de keuken. Het was nog in de tijd dat hij de horeca in wilde. Hij bezocht de Hogere Hotelschool in Den Haag, maar besefte dat de onregelmatige werktijden in het horecavak niet bij hem pasten. Maar nog altijd zit er een horecamens in hem, als je Den Boer hoort zeggen: ‘Ik wil het de mensen zo goed mogelijk naar de zin maken. Ik beloof niet de hemel, maar probeer bij een negatieve boodschap samen met de mensen te kijken wat de mogelijkheden wel zijn.’ In zijn werkzame leven was hij onder meer koster/beheerder in de Lokhorstkerk in Leiden en was hij bij de ministeries van Landbouw en Economische Zaken actief in diverse functies in de bedrijfsvoering, zoals P&O-adviseur en directiesecretaris, .
Den Boer geniet van de tv-serie ‘24’; ‘Voor hoofdrolspeler Jack Bauer heiligt het doel alle middelen. Dat geldt niet voor mij, want ik wil mezelf iedere ochtend recht in de ogen kunnen kijken. Ik probeer zoveel mogelijk volgens de Bijbel te leven, al ben ik niet zonder zonden. Geloof maakt voor mij een belangrijk onderdeel uit van het dagelijks leven, al zal ik niet zeggen dat ik nooit twijfel.’ Den Boer heeft twee dochters en de jongste telg, Isa, zag het levenslicht op 11 april. Inmiddels liggen de slapeloze nachten weer achter hem en kan ook van andere zaken genoten worden.
Zoals varen; een hobby van Den Boer. Ook het huiskonijn Ukkie neemt een vaste plaats in binnen het gezin. Hij is Feyenoordfan en rijdt het liefst in een Jaguar, ‘Deze auto heeft een bepaalde rust, stijl en klasse, al kan ik me met een wethouderssalaris geen XF veroorloven’, zegt hij lachend. Vorig jaar deed Den Boer mee aan de Movemberactie, maar de toenmalige baard is verdwenen en komt niet meer terug: ‘Dat kriebelde en ik ging er teveel aan krabbelen.’ Om te ontspannen speelt Den Boer keyboard en altviool. Hij besluit: ‘Ik hoop dat mijn dochters maatschappelijk betrokken zijn en bijvoorbeeld de politiek in gaan, want dat leert ze kennis te maken met verschillende perspectieven en in het debat andere mensen te overtuigen. Zelf heb ik als wethouder in de afgelopen drie maanden bijna meer geleerd over Oegstgeest dan in de acht jaar dat ik hier woon.’

No comments:

Post a Comment