Friday 25 July 2014

‘Ik heb een bewegingsprikkel nodig’

Honderd dagen interview
JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Het is inmiddels al weer honderd dagen dat het nieuwe college van burgemeester en wethouders actief is voor de gemeente. Veel mensen kennen de wethouders echter alleen maar van foto’s uit de krant. Om de vraag: ‘Wie is de mens achter de wethouder?’ te beantwoorden, praten Jos Roeffen (LO), Wendelien Tönjann (VVD) en Marien de Boer (CDA) over wie ze zijn en wat hen drijft. In dit eerste deel vertelt Jos Roeffen over zijn passie voor sport en opkomst in de politiek.
Roeffen (63) is van oorsprong een Hagenaar, maar zijn ouders kwamen allebei uit Brabant. Net als iedere (pre)puberjongen stelde hij zich de vraag wat hij later wilde worden en het was toen voor hem duidelijk: ‘Ik wilde graag dokter zijn, want dan kun je wat betekenen voor een ander. Een dokter helpt je, waardoor je blijer of in ieder geval minder  bezorgd naar buiten gaat.’ Het leven had voor hem echter een totaal ander carrierepad in petto.
Eigenlijk moest Roeffen zijn doktersdromen opgeven, toen op het Gymnasium bleek, dat de betavakken niet zijn sterkste kant  waren. Daarom koos hij er voor om docent lichamelijke opvoeding te worden. Hij genoot ervan: ‘Via sport kun je de samenwerking bevorderen en juist de raddraaiers – die vaak lichamelijk wat meer kunnen - leer je om zich te bekommeren om anderen, door hen een leidende rol te geven.’
Roeffen was – en is - heel sportief; zo werd hij ooit tweede op het Nederlands Kampioenschap trampolinespringen. ‘Op een trampoline kun je een dubbele salto doen, met direct daar achteraan en dubbele schroef. Maar als je even uit balans raakt, ben je alles kwijt; het gaat om de lichaamsbeheersing. Deze sport heeft me ook geholpen met het beheersen van de geest. Het is voor mij goed om te bewegen; zo raak ik de spanningstress kwijt.’ Als wethouder is zijn agenda overdag gevuld en ook ’s avonds moet Roeffen vaak naar allerlei vergaderingen. Hij probeert daarom vijf keer per week te sporten. ‘Ik heb zo’n bewegingsprikkel nodig om me te kunnen ontspannen en weer energie te krijgen.’
Dertig jaar geleden kwam Roeffen naar Oegstgeest en hij werd onder meer adviseur Sportbeleid bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Daar werd zijn interesse in de politiek gewekt. In de jaren ’90 zat hij voor PrO in de gemeenteraad  en na een 16-jarig politiek sabbatical maakte Roeffen zijn comeback. ‘Er waren nogal wat problemen en voor LO heb ik een tegenbegroting helpen opstellen. Nu ben ik wethouder en dat geeft me een andere rol; met de raad ben ik in staat om daadwerkelijke veranderingen tot stand te brengen. En als er iets gebeurt in dit dorp word ik er – terecht – op aangesproken. Ik ben ook maar een mens die zo goed mogelijk probeert om beleid te maken. Ik hoop dat we over vier jaar een sterkere, zelfbewuste gemeenschap hebben in een zelfstandige gemeente. Een Oegstgeest met een beetje eigenwijze en onafhankelijke inwoners, die haar eigen positie kiest in de regio.’

No comments:

Post a Comment