Monday 28 July 2014

Overweldigende belangstelling voor sport- en speldag

JOEP DERKSEN
KAAG EN BRAASSEM – Maar liefst 179 kinderen deden mee aan de sport- en speldag, die georganiseerd werd door VAK Alkemade. Bij zwembad de Tweesprong verdrongen de kinderen elkaar om mee te doen aan allerlei activiteiten; of het nu gaat om de afdeling waterpret, swingo, dierenbingo of de junglerace.
De kinderen werden bij aankomst onderverdeeld in vier leeftijdsgroepen: de 4- en 5-jarigen en 6- en 7-jarigen begonnen de dag bij de Dierenbingo, terwijl de 8- en 9-jarigen en 10- tot 12-jarigen zich buiten vermaakten met het water en de luchtkussens. Voor de organisatie was het nog een heel gedoe om alles in goede banen te leiden, want de belangstelling was dit jaar enorm. Na onder meer twee artikelen in het Witte Weekblad werd het aantal aanmeldingen van vorig jaar (109) ruimschoots overtroffen. Femke Vermeij was dan ook heel blij met dit succes en zei enthousiast: ‘Volgende week hebben we het huttenbouwen!’ De organisatie heeft er zin in, dat is duidelijk.
Maar op zo’n sport- en speldag gaat het natuurlijk maar om één ding en dat is of de kinderen zelf het goed naar de zin hebben. In het buitenbadje moeten de kinderen een ‘parcours’ afleggen; vanaf de waterglijbaan in een drijvende band naar de overkant; het kind met de snelste tijd wint. En welke jeugdige wil nou niet het beste zijn van al zijn of haar leeftijdsgenootjes? De rij bij de glijbaan was dan ook lang en dus is er genoeg tijd om een journalist te woord te staan. De 8-jarige Cas geniet: ‘Ik vind het leuk om allemaal spelletjes in het water te doen en ik hoop dat ik ga winnen.’ Op de vraag of hij volgende week naar het huttenbouwen gaat, antwoordt Cas: ‘Ik weet niet of ik dat van mijn moeder mag.’ Milou en Sanne zijn 8-jarige hartsvrienden en al zeer ervaren VAK-gangers: ‘We komen hier iedere jaar en het is er altijd gezellig. De waterpret vind ik het fijnst’, zo laat Milou weten. Sanne vult aan: ‘En straks gaan we lekker naar de Swingo; dat is bingo op muziek.’
Iets verderop staan twee luchtkussens: één ervan is het klassieke springkussenexemplaar en daarnaast staat een luchtkussenstormbaan, die de naam ‘junglerace’ heeft gekregen. Als de 10-12 jarige kinderen de fotocamera in de aanslag zien staan, beginnen ze te springen dat het een lieve lust is. Eline (10) geniet met volle teugen: ‘Ik zit op turnen, dus ik ben het beste in springen.’ De evenoude Jenna vindt het zwemmen het allerleukst: ‘Ik heb met wedstrijdzwemmen al zes gouden medailles gewonnen!’

No comments:

Post a Comment