Wednesday 30 July 2014

Koning terug op Kasteel Keukenhof

JOEP DERKSEN
LISSE – Voor het eerst sinds mensenheugenis ‘hangt’ er weer een regerend koning in het Kasteel Keukenhof. De Stichting Kasteel Keukenhof was zo onder de indruk van het portret van koning Willem Alexander, dat kunstenares Iet Langeveld had gemaakt, dat het voor een zacht prijsje in het kasteel komt te hangen.
Herman Hollander hing het schilderij persoonlijk op en liet hierbij weten: ‘De vroegere adel had een ingeboren respect voor de hoogste adel en die traditie willen we voortzetten. Willem Alexander is hier een paar keer op bezoek geweest en we hopen dat hij gauw weer komt om zichzelf te bewonderen.’ Hollander kijkt goedkeurend naar het schilderij en constateert: ‘Hij is mens op dit schilderij.’
Langeveld heeft ook een avondvierdaagsemedaille geschilderd als symbool dat Willem Alexander koning van het volk is. Ze is tevreden over het eindresultaat: ‘Iedereen krijgt het doek dat hij verdient, of het nu de koning is of de buurvrouw. Ik heb ook prinses Beatrix geschilderd en zag op de sociale media regelmatig schilderijen voorbij komen van mensen van het Koninklijk Huis. Ik wilde de uitdaging aangaan om de koning te schilderen. Hij heeft namelijk een moeilijk te bevaten hoofd en als portrettist moet je ook de moeilijke gezichten kunnen schilderen. Ik wilde deze uitdaging niet uit de weg gaan.’
De kunstenares begon met het schilderij tijdens het Kunstplein in de Bloemententoonstelling Keukenhof. ‘Dat was stom van me’, zo lacht Langeveld. ‘Wanneer je daar schildert, herkennen veel mensen hem en beginnen ze met je te praten. En dan hoor je voor de 5.000ste keer: ‘Hij lijkt goed hoor!’ Maar bij mij moet het niet alleen goed zijn, het moet goed goed zijn.’
Het enige wat nog ontbreekt in Kasteel Keukenhof, is een schilderij van koningin Máxima, zo vond Hollander. Of Langeveld deze taak ook op zich neemt, daar is ze niet over uit. ‘Voorlopig ga ik haar niet schilderen. Ik ben de komende maanden druk bezig met mijn serie ‘Bekende en onbekende Lissers.’

No comments:

Post a Comment