Friday 25 July 2014

‘Ik krijg hier energie van’

 
Interviewserie met wethouders
JOEP DERKSEN
KAAG EN BRAASSEM – De vier wethouders die sinds mei onze gemeente besturen, zitten al weer enkele maanden op hun post en inmiddels zijn ze al aardig ingewerkt. Het is dus de hoogste tijd om hen te vragen hoe ze hun nieuwe positie ervaren. Het spits in deze serie wordt afgebeten door wethouder Yvonne Peters (VVD): ‘Ik hoef niet met alle egards behandeld te worden.’
Peters is vol enthousiasme aan het werk gegaan en heeft de ambtenaren opdracht gegeven om ‘alle dingen te doen, die mijn voorgangers ook deden’. En dat heeft ze geweten; tot de zomervakantie zit haar agenda barstensvol. Ze gaat van vergadering naar overleg naar weer een andere bijeenkomst met bestuurders, ondernemers en inwoners. Op het moment van het interview heeft de wethouder last van een stevige verkoudheid; het zou een teken kunnen zijn van een verminderde lichamelijke weerstand. Is Peters niet bang, dat ze zichzelf voorbij rent? Helemaal niet, zo blijkt: ‘Het hoort er bij in deze weken. Ik heb geen moeite om ’s avonds stukken te lezen. Er zijn weken dat ik als een gek in het rond loop, maar binnenkort ga ik met vakantie en na de zomer zal ik meer structuur aanbrengen. Het is niet te doen, dat vier jaar lang je agenda van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat staat volgepland.’
Een wethouderschap heeft mooie kanten, zo ervaart Peters. Zo hoeft zij niemand te bellen om afspraken te maken; dat wordt voor haar gedaan. Zelfs zaken als de benzinekostenvergoeding hoeft ze niet naar om te kijken. Maar Peters blijft zichzelf; ‘Als ik binnen kom, haal ik mijn eigen koffie en op het gemeentehuis gaan we op een collegiale manier met elkaar om. Ik hoef niet met alle egards behandeld te worden.’
Buiten merkt Peters wel, dat mensen soms anders naar haar reageren dan voorheen: ‘Je ziet dat sommige mensen denken: “De wethouder komt!”, maar ik ben niet veranderd en de mensen hoeven geen “u” tegen mij te zeggen. Ik geef niet om de status en het aanzien, maar vind het juist leuk om veel verschillende inwoners te ontmoeten.’ Peters pakt de zaken ook anders aan dan haar voorganger; zo sleept een geschil tussen de gemeente en twee grondeigenaren in de Drechthoek zich al jaren voort. Maar nog nooit is een wethouder persoonlijk langs gekomen om de zaak te bespreken. Peters doet dat binnenkort wel en gaat een kopje koffie met de mensen drinken. Dat wordt gewaardeerd, zo merkt de wethouder. ‘In Leimuiden merk ik dat we van de inwoners een nieuwe kans krijgen om het dorpshart te realiseren wat deze kern verdient.’
De komende vier jaren wil de wethouder onze gemeente ook beter op de toeristische kaart zetten en samen met externe partijen het gebied Braassemerland verder ontwikkelen, waarbij het verlies een beetje teruggebracht wordt. Peters: ‘Ik ga de wereld niet veranderen en dit werk is een aanslag op mijn privéleven, maar niet meer dan ik had verwacht. We gaan als college naar veel openingen en evenementen en als je thuis zit denk je soms: “Ik moet weer weg”,  maar als je er bent, dan krijg je er weer energie van.’

No comments:

Post a Comment