Monday 28 July 2014

‘Ik heb iets creatiefs te zeggen’

Jeanette Loos is nieuwe dorpsdichter
 
LISSE – De nieuwe dorpsdichter luistert naar de naam Jeanette Loos; zij is de opvolgster van Willem Ruigrok die deze eervolle titel  twee jaar lang vervulde. Binnenkort wordt een verzameling van zijn dorpsdichtwerk uitgebracht in een boekje, maar de komende 24 maanden kunnen de inwoners dus genieten van de zinneroerselen van Loos. In die tijd moet ze minimaal twintig gedichten schrijven, waarvoor ze 2.000 euro ontvangt. Die twintig gedichten gaat ze gemakkelijk halen, zo laat Loos weten.
 
Veel reacties zijn er niet gekomen op een  oproep van de gemeente om de nieuwe dorpsdichter te worden, maar van de aanmeldingen was Loos degene die er met kop en schouders boven uit stak. Om haar benoeming te vieren, had Loos al een gedicht geschreven: ‘Het college van burgemeester en wethouders van Lisse heeft vandaag moeten beslissen wie zij als nieuwe dorpsdichter koos. Het is geworden Jeanette Loos. Zij schrijft over Lisser gebeurtenissen.’ De 54-jarige Loos is getrouwd en heeft twee dochters. Door haarwerk als lerares op de basisschool St. Joseph is ze al jaren heel creatief bezig met het maken van liedjes, versjes en gedichten. Ook is Loos pianiste bij het kinderkoor St. Agathakerk en in haar vrije tijd  schrijft ze verhaleen, gedichten en musicals. Waarom wilde Loos de dorpsdichter worden? Ze reageert: ‘Ik heb creatief iets te zeggen, dat heeft bij mij ook meegespeeld. Mij schrijfstijl is, dat ik verhalend dicht. Mijn werken zijn voor iedereen toegankelijk en het is voor iedereen te begrijpen. Vaak wordt de tekst met een knipoog geschreven. Al kan er soms ook een kritische noot  tussen zitten.’
 
Volgens de gemeentelijke regels mag de dorpsdichter geen professional zijn en dat is Loos dan ook niet. Maar wel heeft ze al eens een dichtbundeltje voor kinderen gemaakt: ‘Joris de tennisaap’. De opbrengsten hiervan gingen naar het goede doel. Vrienden en familie weten al langer dat Loos dicht vanuit haar hart: ‘Ik doe het ook op bruiloften en partijen. Ook heb ik heel veel voor e brandweer geschreven. Toen Lisse 800 jaar bestond, het ik het lied ‘Lisse 800’ geschreven. En voor het afscheid van de vorige burgemeester heb ik ook liedjes gemaakt. Gedichten worden gemaakt in allerlei soorten en maten. Een dichter kan kiezen voor de AABB-vorm of de ABAB-stijl. Bij haar introductie als dorpsdichter maakt Loos gebruik van de limerick; is dat haar specialiteit? Ze lacht; ‘Dit is pas de vijfde limerick die ik geschreven heb. Er zjin zoveel dichtvormen, maar ik heb ook al veel plannen voor het dichten. Het tweede gedicht ligt al klaar en dat gaat over het Castle Fest. Ook zal ik schrijven over monumentendag, oud en nieuw en over mensen in Lisse. Maar meer politiek gerichte gedichten sluit ik ook niet uit. Het is juist leuk dat het zo breed is. Ik ben niet bang dat ik geen onderwerpen meer zal hebben.’

No comments:

Post a Comment