JOEP DERKSEN
HILLEGOM – Het dorp is
er klaar voor om de leidende rol over te nemen, waar het gaat om het aantrekken
van het winkelend publiek en het verwelkomen van de toeristen. Na vier jaar
zijn de werkzaamheden aan de N208 volledig afgerond én ziet het winkelcentrum
er tiptop uit. Klaas Slootweg, voorzitter van KoopCentrum Hillegom en Hans van
Schie, voorzitter van InitiatiefRijk Hillegom vertellen met passie over de
kansen voor ondernemers in Hillegom.
‘We
hebben de grootste speeltuin van Europa ten noorden van ons, Keukenhof ten
zuiden van ons, de duinen ten westen van ons en waterrecreatie ten oosten van
ons. Wij zijn het centrum van al deze toeristische attracties’, zo stelt Van
Schie enthousiast. ‘De werkzaamheden aan de N208 zijn eindelijk achter de rug;
ze hebben langer geduurd dan we gehoopt en bedacht hadden. Dat heeft ondernemers
in zowel het winkelcentrum als het buitengebied geraakt. Maar nu is de weg
helemaal klaar, met nieuwe rotondes en prachtige vrijliggende fetspaden. En de
winkeliers zijn voor de volle 100% bereikbaar.’
De
laatste paar maanden kwamen de Hillegomse ondernemers positief in het nieuws
door alle promotieacties die in het dorp werden gehouden, zoals ‘Hillegom is de
weg kwijt’ en werden er gratis ijsjes weggegeven aan kinderen. Ook de komende
(feest)maanden wordt flink uitgepakt; in samenwerking met de gemeente. Zo heeft
het winkelcentrum een grote aantrekkingskracht, doordat er niet alleen meer
parkeerplaatsen bij zijn gekomen, maar ook vanwege het feit, dat parkeren nog
altijd gratis is in het dorpscentrum. Rond de feestdagen is er iedere zaterdag
reuring in het dorp, met zingende koren, Sinterklaasactiviteiten en een van de
grootste kerstmarkten van de regio.
‘Plannen
voor een Beatlesmonument’
En
ook buiten het dorpscentrum is er van alles te zien en te beleven. Wist u dat
er in Hillegom een lokale bierbrouwerij staat? Liefhebbers van oude auto’s
kunnen bij het Ford Museum terecht en Annemieke’s Pluktuin is ook een grote
toeristentrekker. Voor de sportievelingen is er in Hillegom een paintballhal en
wie wat rustiger wil genieten, gaat naar bijvoorbeeld naar de schelpentuinen of
het enige openluchtzwembad van de wijde regio. Ook op cultuurhistorisch gebied
heeft Hillegom te bieden. Zo wordt in november de winnaar van de gedichtenwedstrijd
bekend gemaakt en vindt er ieder jaar een muziekfestival plaats, dat duizenden
bezoekers trekt. Bovendien zijn er plannen om een Beatlesmonument op te
richten; het is namelijk precies vijftig jaar geleden dat The Beatles naar
Hillegom kwamen voor een eenmalig optreden.
De
beide ondernemersverenigingen hebben plannen om ook de varende consumenten naar
het centrum te krijgen; door het realiseren van aanlegsteigers in de haven –
midden in het centrum van Hillegom! Slootweg en Van Schie vertellen over het
enthousiasme waarmee ondernemers de handen ineen slaan om samen veel meer te
kunnen bereiken, dan dat je als ondernemer zelf zou kunnen. Eens per maand
(iedere derde woensdag) organiseren de ondernemers van buiten het koopcentrum
namelijk de Floraborrel; dat is niet alleen voor ondernemers in Hillegom, maar
ook daarbuiten. Tijdens andere themaavonden wordt ook gesproken over allerlei
zaken die ondernemers aangaan, zoals personeelszaken of er komt een presentatie
van een deurwaarder over incassoproblematieken. Ook de BIZ
(BedrijfsInvesteringsZone) werpt haar vruchten af; vanaf 1 januari begint de
BIZ met nieuw elan, zo laat Slootweg weten.
‘Ga
niet achter de balie wachten op klanten’
Hij
vervolgt: ‘Het is noodzakelijk dat er een vorm van centrummanagement komt. De
marketing van Hillegom moet meer aandacht krijgen en een centrummanager kan de
verbindende factor zijn in het vertrouwen van de ondernemers aan de ene kant en
de komst van bezoekers en toeristen aan de andere kant.’ Van Schie is het daar
mee eens en hij vult aan: ‘Als Hillegom Promotie doen we veel dingen, maar het
beste draagvlak creëer je als ondernemers zelf. Slootweg: ‘Ga niet achter de
balie staan te wachten op klanten, maar kom de winkel uit. Zoek elkaar op met
acties; als de wijnhandel, kaasboer en chocolaterie met elkaar kunnen
samenwerken, dan kunnen andere ondernemers dat toch ook?!’
‘Door creatieve activiteiten
gaat Hillegom weer bruisen. Wij willen de Hillegomse ondernemers buiten de
eigen ondernemersmuur laten denken. Wij willen meedenken met zaken die
regionaal gebeuren; daarom haken we aan
bij de haringparty en mosselparty. Een dorp houdt economisch gezien niet op bij
de gemeentegrenzen. Ondernemers kunnen heel uniek voor een bepaald dorp zijn.’
Slootweg: ‘We zijn bezig met een inhaalslag van promotie en recreatie; Hillegom
is de vergeten parel van de Bollenstreek en de komende jaren zal blijken dat
Hillegom hét shopping centrum van de regio wordt, deel uitmakend van de
toeristische en recreatieve sector.’ Dit past allemaal in de visie die de beide
ondernemers hebben: ‘Initiatiefrijk Hillegom; daar willen we met ons allen
invulling aan geven! We hebben een inhaalslag te doen en we trekken er met z’n
allen aan.’
No comments:
Post a Comment