Sunday 5 October 2014

Dansschoolhouder wil oplossing over huurcontract

JOEP DERKSEN
LISSE – In een openbare commissievergadering werden de eigenaren van Dansschool Welkom door de gemeentesecretaris beschuldigd, dat zij hun afspraken niet nakwamen om een nieuw huurcontract te ondertekenen. Peter en Rachell van der Veek werden hier in het dorp op aangesproken en ze vinden het tijd dat nu hun kant van het verhaal naar buiten komt.
De dansschooleigenaar leidt de journalist rond door de fraai opgeknapte dansschool.´We houden niet van moddergooien en willen een positief verhaal´, zo begint Peter van der Veek. ´Maar de opmerking dat we het huurcontract niet willen ondertekenen is ver van de waarheid. De reden dat we niet ondertekend hebben, is omdat er nog twee dingen open staan.´ Zo heeft de gemeente een stukje grond net naast de dansschool uit het huurcontract gehaald. ´Het is een stukje minder grond, dus willen we ook wat minder huur betalen´, aldus Van der Veek.
Ook heeft Van der Veek veel geld gestoken in extra bouwkundige werkzaamheden aan het pand. Dan gaat het om een nieuwe dansvloer, het plaatsen van een schuifwand en verbeterde elektrische voorzieningen. Die extra investeringen moeten over een jaar of tien afgeschreven zijn, ´want ik zit geen twintig jaar meer in dit pand´. Volgens Van der Veek heeft de gemeente er al mee ingestemd, dat als hij door omstandigheden geen dansles meer zou kunnen geven, het restantbedrag van de huurdersinvesteringen wordt terugbetaald door de gemeente. Maar een specifiek bedrag is in het nieuwe huurcontract niet vermeld. Ook dit is een harde eis van Van der Veek: ´We willen dat bedrag benoemd hebben als startpunt.´
Maar waarom moet de gemeente opdraaien voor de kosten die een huurder maakt? Met een betere dansschool melden zich bij de ondernemer ook meer leerlingen aan. Van der Veek: ´Het was een eis van de gemeente dat wij een aantal bouwkundige zaken zelf zouden bekostigen. Hierdoor is het gebouw meer waard geworden. In zowel het oude als nieuwe contract staat, dat bouwkundige investeringen die door ons gedaan worden, aan het eind van het contract terugbetaald worden door de gemeente. Het  was namelijk nooit de bedoeling dat wij al die investeringen zouden doen om de dansschool te kunnen runnen. Die investeringen willen we terugzien. We willen dat er van tevoren een concreet bedrag genoemd wordt. Als je die dingen niet voor bent, krijg je problemen.´
Het opnemen van het bedrag in het contract hoeft geen financiele gevolgen te hebben voor de gemeente. 'Alleen als we genoodzaakt zijn te stoppen met ons werk, maken we gebruik van de mogelijkheid om het restant van de investeringswaarde terug te vragen’, zo laat hij weten. ‘Als ons bedrijf door alle schade van dit proces ook niet kan bestaan,  zijn wij dan misschien ook genoodzaakt om met onze werkzaamheden te stoppen. Ik wil helemaal niets hebben, maar in goede gezondheid doorleven. ´
De beschuldigingen van de gemeentesecretaris hebben hem geraakt. ´Ik slaap´s nachts slecht. Het is niet leuk als je gesommeerd wordt dat je het moet bespreken. Ik ga niet meer naar het gemeentehuis toe. Als ze willen praten, dan komen ze maar naar mij toe. En als het nou nog verder gaat, dan trek ik mijn handen er helemaal vanaf. Ik hoef geen nieuw contract, want het oude contract is uitstekend. Ik ben een sportman en ik breek niet onder druk: ik ben gewend om tot het gaatje te gaan. Als de gemeente akkoord gaat met die laatste twee puntjes, staat morgen mijn handtekening onder het contract. Zoniet; praat dan maar met mijn advocaat.´

No comments:

Post a Comment