Sunday 7 September 2014

Winnen met een biertje

JOEP DERKSEN
LEIMUIDEN – Een diepe stilte wordt alleen maar verstoord door klossende ballen en ketsende keus. Het is duidelijk; bij biljartzaal Keijzer is de zevende editie aan de gang van de Bertus Zethofbokaal. Maar liefst 64 deelnemers uit de wijde regio proberen deze prestigieuze prijs voor beste driebander te bemachtigen. Afgelopen weekend waren alleen nog de beste acht spelers over; John Wesselink werd de glorieuze winnaar.
Dit weekend tref je geen fans aan van poolen, snooker of libre. Het driebanden is de enige echte ware biljartsport; daar zijn de deelnemers van overtuigd. Het Bertus Zethoftoernooi wordt elk jaar georganiseerd ter nagedachtenis aan Bertus Zethof, die zelf een fervent biljarter was. Piet Springintveld heeft dit jaar samen met Marieke Fokker de organisatie op zich genomen en hij laat weten: ‘Het is een echte regiowedstrijd geworden, met deelnemers uit De Veen, De Kwakel en Alphen. Het driebanden is veel mooier dan het libre; daar kun je een serie van 120 maken, als de ballen dicht bij elkaar liggen. Dat vind ik niets aan. En het bandstoten noemen wij bandknuppelen.’
Midden tussen de vier kleine biljarttafels staat een megagrote beker. Die is uiteraard alleen gereserveerd voor de uiteindelijke winnaar. Maar alle deelnemers krijgen een prijs. Geen geld, informeert Springintveld: ‘Dat deden we vroeger, maar het meeste daarvan was al op voordat de deelnemers terug naar huis gingen.’ Aan een van de tafels spelen Bert Ubink en John Wesselink tegen elkaar. Door een klos wordt een bandje gemist, maar geluk dwing je af. Met een ‘konijntje’ kreeg Wesselink toch nog een punt, doordat zijn stootbal met een klos toch de derde bal raakte. Het is uiteindelijk geen spannende pot, want Wesselink maakt gehakt van Ubink.
Ubink zelf geniet desondanks van het toernooi: ‘Dit is de tweede keer dat ik meedoe en het is een leuk spel. Dit driebanden ligt me wel, want ik speel te hard voor libre. Nadat ik veertig jaar niet meer had gebiljart, ben ik op mijn 65ste weer begonnen.’ De winnaar van deze derde finaleronde John Wesselink – en uiteindelijke overwinnaar van het gehele Bertus Zethoftoernooi vertelt zijn geheim: ‘Door een biertje krijg ik meer zelfvertrouwen en een vastere hand. Ik durf dan ook meer op de tafel. Ik ben er nu klaar voor om die bokaal te winnen!’ Het blijken de volgende dag geen loze uitspraken te zijn; op zondag 24 augustus mocht Wesselink de fameuze beker in ontvangst nemen en kan deze beker een jaar lang pronken op zijn vensterbank. Op de tweede en derde plek eindigden respectievelijk Ronald van der Voorn en Bert van de Voort.

No comments:

Post a Comment