Sunday 7 September 2014

Van politicus naar auteur in dertig jaar

JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – Vanaf 27 september hoort voormalig politicus Arthur Eijs helemaal bij het schrijversgilde; hij maakt dan zijn auteursdebuut met zijn boek ‘Dansen in het stof’. Zo’n dertig jaar na zijn werk als stagiair in Kameroen heeft hij zijn belevenissen op papier gezet en de uitgeverij Palmslag vond het verhaal van zo’n goede kwaliteit, dat het in boekvorm uitgegeven wordt.
In eerste instantie probeerde Eijs zijn manuscript uit te brengen via de website TenPages. Het lukte hem om voldoende mensen te motiveren om 2.000 aandelen van 5 euro per stuk te kopen, zodat het boek bij enkele uitgeverijen onder de aandacht gebracht kon worden. TenPages ging echter failliet en Eijs leek met lege handen te staan. Het tij keerde echter, want de interesse was gewekt door het enthousiasme van veel mensen over het manuscript. Eijs: ‘Palmslag sprak me het meeste aan. Ik verwachtte dat ik daar de meeste aandacht zou krijgen en ook de meeste invloed zou hebben op wat ik zelf nog aan de uitvoering van het verhaal zou kunnen verhapstukken. Dan gaat het om zeggenschap over hoe de voorkant eruit zou komen te zien, de maatvoering en het binnenwerk. Dat vond ik wel prettig.’
Het verhaal zelf gaat over zijn belevenissen in Kameroen. In 208 pagina’s beschrijft Eijs zijn levensomstandigheden, de speurtochten naar de olifanten en zijn periode in de lokale gevangenis.’Dit is geen zware literatuur, maar een nice read’, zo stelt Eijs. ‘Het zijn herinneringen aan Kameroen, ze zijn geromantiseerd, maar alles wat er in staat, is gebeurd en alle personen die er in staan, bestaan.’ Ook zijn vrouw Bernadette heeft een bijdrage geleverd aan het boek. Zij stelde voor om nog een hoofdstuk toe te voegen; met informatie over wat er nu van Eijs is geworden. Ook haar advies aan Eijs om meer zijn gevoelens te beschrijven, heeft de auteur overgenomen.
Eijs is blij dat een professionele uitgeverij het boek uitbrengt: ‘Het is fijn om het boek echt uitgegeven te krijgen, dan om het zelf in een kaftje te stoppen. Dat geeft je het zelfvertrouwen, dat het wat is en niet behoort tot de categorie “schoolkrant”. Palmslag vindt het gewoon een goed boek. Het is geen hooogdravende literatuur, maar leuk om te lezen.’ Wie geïnteresseerd is in reizen, olifanten of Afrika, of wil weten hoe het was om in de bushbush te zitten zonder internet  of mobieltje, wil het boek zeker kopen. Eijs herinnert zich lachend: ‘Ik zat in het uiterste noordelijke puntje van Kameroen; je had er echt helemaal niets. We moesten ons onderzoek doen vanuit een lemen hutje, midden tussen rondscharrelende kippen. Je had daar geen koelkast; het was 45 graden in de schaduw en al het eten moest uit blik komen. Het water uit de dorpspomp moest ik eerst zuiveren, voordat ik het kon drinken.’
De auteur besluit: ‘Het voelt geweldig om het eerste boek in handen te hebben. Ik sta helemaal te stralen als ik hem vast heb. Het is zo mooi om na zo’n lang proces je echte eigen boek vast te houden! Als je het reizen van toen vergelijkt met studenten die nu naar het buitenland vertrekken, is het een wereld van verschil. Toen was het afreizen naar Afrika vragen om problemen. Ik was nog zo groen en wist niet dat ik een tientje aan een agent moest betalen om niet in de gevangenis gegooid te worden. Voor ik het wist zat ik achter op zijn brommer en werd ik afgevoerd.’
Het eerste exemplaar van ‘Dansen in het stof’ (ISBN 978 94 917731 98) geeft Eijs op 27 september tijdens het cultuurcafé aan zijn vader. Daarna is het voor 17,95 euro overal verkrijgbaar. Inmiddels is Eijs bezig met zijn tweede boek; een fictieverhaal.

No comments:

Post a Comment