Tuesday 29 April 2014

‘Sommige dingen zijn groter dan de politiek’

 
NOORDWIJK – Niets zo charmant als kunst aan de wand. Burgemeester Jan Pieter Lokker heeft een schilderij uitgekozen, dat vier maanden lang in zijn werkkamer zal hangen. Het is weer eens een heel ander werk dan de eeuwige tulpenschilderijen.
Het geselecteerde werk is van Jan Dekker en draagt de naam: ‘De doos van Pandora’. Dekker laat over zijn werk weten: ‘In mijn leven heb ik regelmatig contact met vrouwen die ik de capaciteit van Pandora toeschrijf. De doos van Pandora gaat over het Griekse mythologische verhaal, dat alle plagen over de wereld zijn uitgestort en dat alleen de hoop in de doos is gebleven. En de hoop is onze meest wrede metgezel, want hoop leidt vaak tot teleurstelling.’ Hij lacht: ‘Eigenlijk is dit schilderij toepasselijk voor elke gemeente.’
Lokker laat weten waarom hij voor dit schilderij gekozen heeft: ‘Sommige dingen zijn groter dan de politiek. Het werk symboliseert een voortdurend verlangen naar beter. En dat houdt de mens op de been.’ Een waarschuwing zit er volgens de burgemeester ook in dit werk: ‘Als je vuur pikt, word je gestraft. Door de eeuwen heen proberen mensen zich te meten met de Goden, maar iedere keer krijgt de mensheid weer het lid op de neus.’ En met welke Griekse mythologische figuur zou Lokker zich het liefst vergelijken? ‘Met Poseidon; die heerst over de zee. Als ik Poseidon was, zou ik het diepste van de troggen leren kennen. Daar is namelijk nog maar heel weinig over bekend.’
 

No comments:

Post a Comment