Tuesday, 29 April 2014

Kansen grijpen met Big 5

LISSE – De nieuwe raadsleden werden woensdag 23 april in het Koetshuis bij kasteel Keukenhof geïnformeerd over de ‘innovatieve kracht van de Greenport Duin- en Bollenstreek. Dit gebeurde door een gezamenlijke inspanning van Teylings wethouder Leo van der Zon, regiomarketeer Piet de Vries en Onno Zwart, directeur van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM). De boodschap was duidelijk; als de politici kiezen voor het eigenbelang in plaats van de regionale marketing, dan gaan kansen verloren en lopen ondernemers en overheden inkomsten mis.
Na een filmpje, dat dertien minuten duurde, beet Van der Zon het spits af. Hij informeerde de – meest nieuwe - raadsleden dat de Greenport Duin- en Bollenstreek achterop raakt bij andere greenports. En dus overheidssubsidies misloopt. ‘We hingen in 2011 aan de vijfde mem’, aldus Van der Zon. Sinds die tijd zijn veranderingen doorgevoerd en profileert de Greenport Duin- en Bollenstreek zich als een regio met activiteiten op zes verschillende gebieden. Het gaat dan om: ‘Biobased Economy’, ‘Ruimtevaarttechnologie’, ‘Product- en procesinnovaties’, ‘Regiomarketing’, ‘Grondzaken’ en ‘Governance’ (de samenwerking tussen overheden en belangenbehartigers in de regio). De gemeenteraden van de Bollen6 wordt binnenkort gevraagd  om tot 2018 in totaal 180.000 euro op te hoesten voor het financieren van een zogeheten ‘economic board van de Greenport Duin- en Bollenstreek’.
Zwart lichtte toe wat de GOM zoal doet. Door het opruimen van oude schuurtjes en kassen wordt de verrommeling tegen gegaan en komt er meer eersteklas bollengrond vrij om te gebruiken. Hierdoor zijn er ook meer mogelijkheden om elders bouwprojecten van de grond te krijgen. In de  regio moeten er de komende jaren zo maximaal 600 ‘greenportwoningen’ bijkomen. Met de opbrengst van die verkochte woningen moet de herstructurering van de bollengronden en het tegengaan van de verrommeling betaald worden. Twee grote bouwprojecten met een totale waarde van 70 miljoen euro zijn inmiddels al van start gegaan: het Greenhouse Park en Trappenberg-Kloosterschuur.
De Vries rekende de politici voor, dat er  veel geld omgaat in de Nederlandse toeristische sector; maar liefst 37 miljard euro; dat is meer geld dan in de agrarische sector wordt verdiend. ‘De Bollenstreek heeft op recretatief gebied heeft een oudbollig imago en we worden nauwelijks genoemd als bestemming.’ Hij weet wel waar dit door komt. ‘Er vindt geen serieuze promotie van de regio plaats. De promotie van deze streek gebeurt door een sterke versnippering van activiteiten en ook bestaat er vanuit het bedrijfsleven relatief weinig draagvlak voor dit soort activititen.
Met het opzetten van regiomarketing wil De Vries meer toeristen naar dit gebied trekken en de eigen inwoners aanmoedigen om hun vakantiereizen en dagtrips in de eigen omgeving door te brengen. Ook wil De Vries ‘de krachten bundelen’ van VVV’s, citymarketingorganisaties en marketingbureau’s.’
Hij presenteerde de Bollenstreek slogan waarmee ‘we’ ons in Nederland en de rest van de wereld gaan presenteren: ‘Bollenstreek: alles wat Nederland te bieden heeft in een notendop’. De Vries: ‘We hebben hier de Bollenstreek Big 5: uitgestrekte stranden en duinen, geur- en kleurrijke bollenvelden, het wijdvertakte recreatieve watergebied (Kagerplassen), cultuur-historische attracties (‘ik vind dat Leiden bij de Bollenstreek hoort’) en gastvrije faciliteiten’.

No comments:

Post a Comment