Tuesday 27 May 2014

Remen ‘Benjamin’ Flapper is Europees Kampioen dansen

OEGSTGEEST – ‘Dansen is plezier voor twee’; iedereen die ouder is dan 40 kent deze slagzin. Maar tegenwoordig is dansen veel meer dan dat; je doet het alleen of met een groep en kunt er Europees Kampioen mee worden. Dat heeft Remen ‘Benjamin’ Flapper (15) vorige week bewezen. Hij versloeg alle dansconcurrenten uit heel Europa en mocht de overwinningsmedaille mee naar huis nemen. Een vette prestatie voor deze jongen, die pas vier jaar geleden begon met dansen.
Eigenlijk heeft Remen zijn medaille te danken aan Michael Jackson, die in 2009 in het nieuws kwam door zijn overlijden. ‘Toen leerde ik hem pas kennen en ik vond het heel vet om hem te zien dansen’, zo vertelt Remen. Hij meldde zich aan bij THE Dance Complex in Noordwijk en genoot met volle teugen. ‘Na een tijdje wilde ik wat vaker in de week gaan trainen en ze nodigden me uit voor het team.’ Daarna kreeg Remen zijn eigen artiestennaam; Benjamin, vernoemd naar zijn trainer Anthony Benjamin. ‘Wij zijn zijn ‘boys’.
Het dansvirus greep Benjamin zo, dat hij zijn lidmaatschap bij de voetbalclub opzette. ‘Het dansen dat ik doe is cool bewegen op stoere rapper-, pop- en hiphopmuziek. Als je het in je eentje doet, noem je het freestylen. Je leert hiervoor een paar moves en als de muziek aan gaat, improviseer je wat.’ Ook leren de jongeren om in een groep te dansen; de dansmoves worden op elkaar afgestemd volgens een strakke choreografie. Hiermee werd Benjamin Europees Kampioen Hiphop Street Dance 2014, samen met zijn danscrew THE Early Adopters in de categorie ‘Advanced tot 18 jaar’.
Om het EK te winnen, hebben de jongeren meer dan honderd uren getraind; naast de normale weektrainingen die 2,5 uur duren, kregen ze ook extra trainingen om alle moves fijn te slijpen. Het team presenteerde een show op de muziek van Love More van Chris Brown en een remix van California. Hun trainer had de jongens op het hart gedrukt om vooraf niet te kijken naar hun rechtstreekse concurrenten; daar zouden ze alleen maar zenuwachtig van worden.’
Zenuwachtig was de 15-jarige echter zeker niet: ‘Ik doe vaak optredens op Zapp live en kwam tot in de halve finale van Junior Dance. Het coolst zou ik het vinden als ik achtergronddanser word bij een groot artiest als Justin Timberlake. Dat zou toch wel top zijn.’ Over het EK: ‘Onze teamdans duurde 2,5 minuut en daarna ben je helemaal kapot. Het is of je keihard aan het sporten bent, want halverweg ben je al bekaf en helemaal aan het hijgen.’
Het dansvirus heeft Benjamin stevig in de greep en hij heeft ambities; ‘Ik begin weer met battle. Dan moet je in je eentje dansen tegen een ander en zorgen dat je dit beter doet dan die ander.’ Hij vervolgt: ‘Ik vind dansen heel cool, al vinden sommige mensen het een klein beetje raar als jongeren dansen. Ik wil veel mensen laten dansen, zodat iedereen weet hoe leuk het dansen is.’ En waarom zijn het voornamelijk jongens die zo goed presteren bij deze dansvormen? ‘Ik denk dat jongens wat gemotiveerder zijn en hun mindset iets meer gericht op het winnen.’
 
De komende maanden gaat Benjamin hard trainen voor het WK dat in augustus gehouden wordt. Kijk voor meer informatie over THE Early Adopters en THE Dance Complex op www.thedancecomplex.nl.

No comments:

Post a Comment