Wednesday 17 December 2014

´Moeizame weg om oude dag in te vullen´

JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – Staat de huidige coalitie inderdaad op springen en valt het college uiteen? Drie coalitiepartijen reageren op de verwachtingen van fractievoorzitter Jan de Ridder.
Fractievoorzitter Koen van Asten (D66) wil ‘het debat terugbrengen naar de raadszaal’ en stelt: ‘Ik herken mij niet in de uitlatingen van de heer De Ridder. De sfeer binnen de coalitie is goed. Waar ik mij meer zorgen over maak is de sfeer tussen de coalitie en de andere partijen. We willen uiteindelijk allemaal het beste voor Noordwijk. Het is aan alle partijen om duidelijk uit te leggen waarom hun standpunt het beste is voor Noordwijk.’
Fractievoorzitter Taetse Visser (Puur Noordwijk) laat weten: ‘De samenwerking binnen de coalitie is constructief en opbouwend. Het huidige college maakt op vele terreinen positieve meters. De fractie herkent zich dan ook niet in de woorden van de heer De Ridder.’ Ze vervolgt over de nieuwsbrief van Puur Noordwijk die zoveel stof heeft doen opwaaien: ‘Dit is een communicatiemiddel van de fractie en wij sturen de brief al bijna vijf jaar lang maandelijks naar onze leden en hen die zich er voor aangemeld hebben.’
Fractievoorzitter Carry Cramer (PvdA/GroenLinks) maakt van haar hart geen moordkuil: ‘De sfeer binnen de coalitie is goed. Waar ik meer bezorgd over ben is de sfeer tussen de coalitie en de andere partijen. Veel debat wordt gevoerd via de media, wat veelal leidt tot halve waarheden en aantijgingen. Ook op de man spelen en problemen persoonlijk maken draagt niet bij en geeft veel onrust bij onze dorpsgenoten.’
Ze vervolgt: ‘Ik kan me voorstellen dat het voor het CDA en de heer de Ridder schrikken is na twaalf jaren coalitie. Oppositie voeren is soms ook politiek lijden. Dat de heer de Ridder (70) overweegt om deze vier jaar niet uit te zitten kan ik mij voorstellen, want de politieke arena in Noordwijk kent diverse en grote belangen. Maar ook vernieuwingen in de raad vraagt om flexibiliteit en bereidheid. Voor een zachtaardige man, zoals de heer Ridder zich zelf omschrijft, moet dit toch een moeizame weg zijn om op deze wijze zijn oude dag in te vullen.’

No comments:

Post a Comment