Friday 25 July 2014

Friet Enzo is meer dan een cafetaria

Korevaarstraat 7, T: 071 301 8785, W: www.frietenzoleiden.nl
LEIDEN – Friet Enzo is veel meer dan alleen maar een zaak waar je ‘een patatje’ kunt halen. Al zestien jaar komen mensen uit de hele regio om hier te genieten; of het nu gaat om een snelle hap in de cafetaria of heerlijk bijkletsen in het petit restaurant. En voor zakenpartners David Kraaijeveld en Marco de Koning staat kwaliteit bovenaan. Het is dan ook niet voor niets dat Friet Enzo een 9,5 ontving bij de AD-Friettest. Hiermee is dit bedrijf de nummer één van de Leidse regio en scoorde Friet Enzo een fraaie vierde plek op de landelijke ranglijst.
De gedachten gaan terug naar de week waarin de bewust friettest werd uitgevoerd. Een ‘mystery guest’ bestelde een patatje met frietsaus, om het vervolgens mee te nemn naar een gereedstaande auto. Daar werden zowel de friet als de mayonaise onderworpen aan verschillende tests, zoals het vetgehalte, de droogte en de knapperigheid. Met dus een fraaie 9,5 tot gevolg: ‘Het is dankzij het personeel dat we zo goed gescoord hebben’, laat Kraaijeveld weten. ‘We zijn één team en zetten ons voor de volle 100% in om de beste kwaliteit te leveren.’
De partners vertellen over het geheim achter hun succes: ‘Er zit heel veel werk in de patat. Wij snijden de aardappelen ’s ochtends en dan bakken we ze voor. Bij ons worden geen zakken friet open getrokken, maar hier krijg je verse friet die ook vers gesneden is. De 35% frietsaus die we hebben is romiger en voller van smaak dan andere frietsaus en is een en al kwaliteit.’ De mensen waarderen dit en ze komen van heinde en verre naar Friet Enzo om de smaak te ervaren. ‘We hebben klanten die vergelijken onze patat met die van de nummer één uit de AD-test en dan zeggen ze: ‘Jullie zijn lekkerder!’,  zo lachen de beide.
Het patat wordt op de ouderwetse manier gebakken in ossenwit, dat zorgt voor die ontzettend lekkere constante smaak. Bij Friet Enzo proef je de aardappel. Ook staan er op de menukaart fijne verrassingen, zoals de asperge//roomkroket, maar ook nasischijven, groentenkroket of de kaaskroket. De klanten laten niets staan: ‘Het is nog net niet dat ze het bakje opeten; alle patat gaat op. Dat kenmerkt ook wie we zijn en wat we geven aan de klant.’
De eigenaren genieten ervan om in de zaak te staan; in april namen ze het geheel over en deze stap is het beste wat hen is overkomen. ‘Het is helemaal geweldig; je hebt contact met de mensen en leuk personeel. We doen het met ons allen. Ik word er blij van wanneer een klant geniet van wat hij voorgeschoteld krijgt’, vertelt Kraaijeveld. Hun passie voor de zaak is te zien; alles is spik en span schoon. Friet Enzo is meer dan een cafetaria; achterin is een petit restaurant, waar klanten genieten van een patatje, lekkere salade of andere heerlijjkheden, met een gezellig muziekje erbij. ‘Het gaat er om dat de klant rustig kan eten en genieten; dan komen ze ook weer terug’, zo luidt de filosofie.
FrietEnzo verzorgt ook de catering bij bedrijven en binnenkort is er gratis wifi voor alle klanten; het is nog een voorbeeld hoe de partners meedenken met de wensen van hun klanten. Kinderfeestjes kunnen hier eveneens een tussenstop maken. De jarige krijgt dan altijd een cadeautje; ter verhoging van de feestvreugde. De partners danken alle klanten: ‘Zonder hen waren wij niet de nummer één van de Leidse regio geworden.’ De komende twee weken krijgen alle klanten bij inlevering van de kortingscoupon in de Het op Zondag één hele puntzak patat voor slechts een euro.

No comments:

Post a Comment